Alles over scouting

De scouts heeft heeft heel wat historisch en minder historisch gegroeide gekke woorden. Zo beloven we iets met ons erewoord en noemen we leeftijdsgroepen bijvoorbeeld takken. Hieronder ontdek je alvast in welke tak jij zal zitten, de rest leren je later wel.

.

KapoenenKAPOENEN (1ste - 2e leerjaar)

De kapoenen zijn de jongste van de hele groep. Om verzekeringsredenen zijn zij minstens zes jaar OF zitten minstens in het eerste leerjaar. Ben je dus vijf en zit je in het eerste leerjaar en is je vriendje zes maar nog niet in de eerste klas, dan zijn jullie alletwee welkom bij de kawellen. Wat doen deze kleine sneuters dan wel op zondag? Spelen! Niet zomaar spelen, maar spel vol fantasie en verhaal. Het indianenopperhoofd heeft soms de kapoenen nodig om ervoor te zorgen dat het op zondag niet meer regent. Maar ook de trollen en feeën zijn wekelijkse speelmakkers van de kapoenen. Samen gaan ze alle dennenappels uit het bos in alle kleuren van de regenboog schilderen, of gingen ze samen hutten bouwen voor de everzwijnen? Het maakt niet uit, zolang het maar leuk is!

.

KAWELLEN (3e - 4e leerjaar)

Welpen en kabouters zijn respectievelijk de jongens en meisjes van het 3de en 4de leerjaar. Ze zitten vol energie en enthousiasme en kunnen nauwelijks wachten om de wereld te verkennen. Samen spelletjes in het bos spelen, als detectieve de vermiste spoken terugbrengen of in groepjes elkaar uitdagen om als eerste de schat te vinden. Dit en nog zo veel meer staat op het menu van die geweldige welpen en kabouters.

.

PIONIERS (5e -6e leerjaar)

Pioniers zijn respectievelijk de jongens en meisjes van het 5de en 6de leerjaar. Ze zitten vol energie en enthousiasme en kunnen nauwelijks wachten om de wereld te verkennen. Samen spelletjes in het bos spelen, als detectieve de vermiste spoken terugbrengen of in groepjes elkaar uitdagen om als eerste de schat te vinden. Dit en nog zo veel meer staat op het menu van die geweldige pioniers.

.

JONGGIVERS (1e middelbaar - 2e middelbaar)

In de jonggivertak is het leeftijdverschil het meeste merkbaar. Van 1e middelbaar tot 2de middelbaar ontdek je er de voordelen van teamwerk. Er worden nog steeds buitenaardsfantastische spelletjes gespeeld, een dwergenjacht is er absoluut op zijn plaats, maar op het zelfde moment gaan we een stapje verder en moeten de jonggivers zelf beslissen hoe ze die rotdwergen zouden vangen. Hiernaast leren ze ook sjorren, kompasschieten, kaartlezen, koken op vuur bouwen ze mee aan het lokaal,... Kortom, het jaar zal veel te kort zijn, gelukkig kan je drie jaar trots jonggiver zijn.

.

GIVERS (3e - 5e middelbaar)

Givers zijn klaar om de wereld te veroveren. Als leiding stellen we ze voor grootse uitdagingen die ze dan zelf op creatieve en vastberaden manier moeten oplossen. Ook activiteiten met andere jeugdbewegingen kunnen het extra spannend maken. Zelf een racewagen uit een kist maken en hiermee zo snel mogelijk een parcous afleggen tegen een andere groep ... waarom niet?

JINS (6e middelbaar)

Jin staat voor Jij en Ik een Noodzaak, en vormt de oudste tak binnen Scouts & Gidsen Vlaanderen. Jins zijn op zoek naar zichzelf en naar nieuwe     ervaringen. Ze staan op het punt om belangrijke keuzes te maken, en dromen en fantaseren er op los. Ieder op zijn eigen manier. Jins leven een   jaar intens samen, en organiseren hun eigen (buitenlands) kamp. Al doende leren ze zo om samen te werken in een kleine groep, en om               verantwoordelijkheden op te nemen. Het is hun laatste jaar als lid voor ze de grote stap naar de leidingsploeg zetten.